„NEDECANIA Z. AMERIKI 1912.“
Ukončenie I. etapy reštaurovania historickej cirkevnej zástavy
V historických zbierkových fondoch Považského múzea sa nachádza množstvo zaujímavých a historicky aj umelecky cenných zbierkových predmetov. Nie sú to len predmety z oblasti voľného umenia, ale napríklad aj umeleckého remesla a bežnej dobovej remeselnej i priemyselnej výroby. V mnohých prípadoch je však ich fyzický stav nevyhovujúci až alarmujúci. K takýmto predmetom patrí aj historická cirkevná zástava s nápisom: „NEDECANIA Z. AMERIKY 1912.“. Od jesene 2021 do júna tohto roku sa s finančnou podporou Fondu na podporu umenia úspešne zrealizovala I. etapa jej reštaurovania, ktorá sa týkala obnovy značne poškodenej textilnej časti. Odborným garantom a realizátorkou celého projektu bola reštaurátorka historických textílií Mgr. art. Anna Blonska.
Hoci spomenutý nápis odkazuje k daru svojim rodákom od vysťahovalcov z obce Nededza, bližšie informácie o okolnostiach jej vzniku zatiaľ nemáme. Tak napríklad zatiaľ nevieme či bola zástava vyrobená priamo v USA alebo odtiaľ prišli len finančné prostriedky na jej výrobu. Zvolené motívy svätcov na obojstranne maľovanom plátne oválneho tvaru, ktoré je všité do stredu zástavového listu prirodzene odkazujú k domácemu roľníckemu prostrediu, ku ktorému patril aj chov dobytka. V pokľaku sa modliaci Sv. Izidor znázornený na averznej strane zástavy je považovaný za patróna roľníkov a výjav s ním sa viaže k legende, podľa ktorej počas jeho modlitieb na poli, pokračoval za neho v orbe anjel. Sv. Vendelín na strane druhej je podobne vnímaný ako patrón roľníkov, tiež sedliakov, polí no predovšetkým pastierov. Krajinná scenéria s ikonograficky tradične poňatým Sv. Vendelínom ako mladým pastierom obklopeným ovcami a dobytkom, je doplnená o motív malého kostolíka so skupinou domov. Voľná pripomienka našich tradičných vidieckych reálií tak dodáva svätcovi konkrétnejší a osobnejší charakter. Nad každým výjavom sú umiestnené ručne maľované nápisy na tkanine s menom príslušného svätca a skratkou O.P. (orate pro – modli sa za), ktorej význam zvýrazňujú aj zámerne použité pózy postáv. Táto obrazová časť je však v súčasnosti vyňatá z textilného zástavového listu. Zvlnená tkanina (pôvodne zaťažovaná aj maľovaným plátnom) tak mohla byť očistená a vyrovnaná zaťažovaním sklíčkami. Spolu s ňou boli očistené aj lemujúce strapce a tzv. pozamentierske strapce pripevnené k spodnej časti každého z piatich cípov za účelom zaťaženia procesiovej zástavy nesenej v rôznych poveternostných podmienkach.
Poškodený zástavový list musel byť ďalej na jednej strane spevnený hodvábnou krepelinou, vopred zafarbenou farbou príbuznou originálu a rozsiahle trhliny scelené hodvábnym vlasom, tiež podobnej farebnosti. V rámci uskutočnenej reštaurátorskej obnovy prebehlo aj zaretušovanie menších fľakov rôzneho pôvodu a obnova jednotlivých ručne maľovaných nápisov v miere, ktorá nenarúša starobylý vzhľad tohto vzácneho zbierkového predmetu. Jeho reštaurovanie však bude ešte pokračovať v ďalších dvoch etapách. V nich pôjde o postupnú obnovu už spomínaného obojstranne maľovaného plátna a záverečnú kompletizáciu zástavy.
Text: Zdeno Hogh, Považské múzeum, Foto: Anna Blonska, Anna Kucharčíková
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.