V roku 1975 kúpilo Považské múzeum do zbierkového fondu doprava šesťmiestne záprahové sane od Jozefa Zamborského z okolia Bardejova. Tento zimný dopravný prostriedok používaný v sedliackych rodinách v regióne, odkiaľ pochádzal ich pôvodný majiteľ, bol vyrobený začiatkom 20. storočia. Meno autora a história saní je však neznáma, nakoľko sa nenašli žiadne dokumenty. Ide o tzv. poľský typ saní, čomu zodpovedá ich celkový tvar a použitie tzv. vendlíkov – bočných tyčí po dĺžke vozidla, ktoré uľahčovali nastupovanie a zabraňovali prevráteniu saní na bok. Dĺžka saní je 267 cm, šírka 120 cm a výška 113 cm.
Po konštrukčnej stránke tvorí predmet masívny drevený korpus, dve lyžiny, vendlíky, sedačky a oje. V zadnej časti je drevený nášľapný schodík pre stojacu osobu. Lyžiny sú spojené s korpusom drevenými nosníkmi. Kovové prvky majú ozdobnú, nosnú a ochrannú funkciu. Vyrobené sú z pásoviny alebo z ohýbaných kovových tyčí, niekde vzájomne zvarených. Na konci sú stočené do tvaru špirály, so zakončením v tvare listu alebo guľky. Predné čelo má tvar labutieho krku, čo budí dojem elegancie. Sedadlá majú drevený rám, pružinové pérovanie, sú vyplnené slamou a potiahnuté zamatovou látkou. Poťah je čiastočne poškodený. Miesto pod sedačkami je potiahnuté kobercovou látkou.
Zámerom reštaurovania bola komplexná obnova umelecko-historických hodnôt predmetu odborne primeraným remeselným spôsobom, ktorý umožní prezentovať zachované kvality diela v expozícii Múzea dopravy v Rajeckých Tepliciach. Reštaurovania saní sa zhostil Mgr. art. Jozef Barinka. Vzhľadom na finančnú náročnosť a objem pridelených prostriedkov z Fondu na podporu umenia sme projekt rozdelili na dve etapy. Prvá je zameraná na drevené a kovové časti, druhá sa bude týkať reštaurovania sedačiek, textilu a celkového dokončenia diela.
Drevené časti boli pred reštaurovaním konštrukčne vo vyhovujúcom stave, avšak mechanicky poškodené – niektoré boli prasknuté, iné s drobnými úbytkami drevnej hmoty. Farebná schéma bola sekundárna, realizovaná viacerými nátermi v tónoch tmavozelenej, svetlozelenej, červenej a sivej farby. Výstavba polychrómie je štandardná. Farebná úprava bola nanesená priamo na drevo, staršie vrstvy boli v dávnejšej dobe zbrúsené. Kovové časti natreté sivou farbou boli miestami skorodované.
V prvej pracovnej fáze reštaurovania boli demontované snímateľné časti saní. Spoje držali pomocou skrutiek a matíc, vplyvom hrdze však nebolo možné všetky odskrutkovať a muselo sa preto pristúpiť k demontáži autogénom. Následne došlo k plošnému odstraňovaniu náteru (farby a laku), ktorý tvoril súvislú vrstvu na korpuse, drevených doplnkoch, kovových a konštrukčných súčiastkach. V dreve sa zistili vnútorné praskliny.
Nasledovala obnova drevených častí – náhrada nepoužiteľných (odpadnutých a úplne prasknutých) častí jaseňovou drevnou hmotou začapovanou k zostávajúcim zachovaným častiam prvku (vendlík, lyžiny) a zatmelenie. Všetky nedostatky boli znovu obnovené do takej miery, aby nedochádzalo k prípadnému praskaniu. Všetky tmely, či už polyuretánové alebo akrylové, boli vybrúsené brúsnym papierom v rôznych hrúbkach. Drevná hmota bola napustená proti škodcom insekticídnym a fungicídnym náterom. Farebná rekonštrukcia sa vykonala ručným nanášaním niekoľkých vrstiev alkydovým náterom. Na záver boli vyhotovené linky. Konzervovanie skorodovaných častí kovových prvkov sa uskutočnilo zbrúsením náterov, kompletným odhrdzením, pieskovaním, ochranným náterom proti korózii a samotným náterom v dvoch vrstvách. Nakoniec boli obnovené drevené a kovové prvky zmontované späť ku korpusu.
V súčasnosti už máme schválenú dotáciu z Fondu na podporu umenia na realizáciu 2. etapy, ktorá sa bude týkať obnovy sedadiel, vrátane čalúnenia, doplnenia podlahovej krytiny, zmontovania všetkých prvkov do pôvodného celku a vykonania záverečnej povrchovej úpravy saní. Farba povrchového náteru sa na základe konzultácie s kurátorom priblížila obvyklým farebným odtieňom tohto typu vozidiel v danej dobe.
Reštaurovaním sa okrem dosiahnutia výrazného zlepšenia fyzického stavu predmetu dosiahlo aj výrazné zvýšenie jeho estetickej a dokumentačnej hodnoty. Veríme, že po úplnom dokončení a vystavení sane nadchnú nielen návštevníkov bežných prehliadok, ale i špeciálnych podujatí, ako je Mikuláš v múzeu dopravy s niekoľkoročnou tradíciou.
text: Mgr. Peter Šimko, PhD.
Reštaurovanie saní podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.






