Prvé informácie o automobile vyrobenom na Slovensku siahajú do začiatku 20. rokov 20. storočia, ktoré vyrobil zámočník Michal Majer vo svojej dielni v Psiaroch pri Hronskom Beňadiku podľa dokumentácie z iného vozidla okolo roku 1920. Majer automobily poznal, lebo robil vodiča v armáde počas prvej svetovej vojny. Auto malo prezývku „drndička“.
Výroba automobilov v Československu sa vzhľadom na priemyselné tradície uskutočňovala najmä na území Čiech, Moravy a Sliezska. Jedným z prvých pokusov na našom území, dokonca v okolí Žiliny, bola továreň Emila Bojdu založená v roku 1946 v Hrabovom pri Bytči. Začalo sa s vývojom jednoduchého motocykla a mini automobilu Súľov. V expozícii nájdeme jediný zachovaný kus motocykla a model automobilu v mierke 1 k 1. Žiaľ v roku 1947 prišlo poštátňovanie priemyslu a Emil Bojda bol vyzvaný, aby odovzdal továreň štátu. To však odmietol urobiť a bol na neho vydaný zatykač. Musel sa skrývať v lesoch a pivniciach. Napokon ho po desiatich rokoch dolapili a odsúdili. Po odsedení 2 a pol roka v Leopoldove (trest mal byť vyšší, ale prepustili ho za dobré správanie) mu už nebolo umožnené podieľať sa na vývoji vozidiel.
Prvým závodom na výrobu cestných vozidiel na Slovensku boli Považské strojárne v Považskej Bystrici, pôvodne pobočka Československej zbrojovky Brno). Tu vyrobili prvý motocykel Manet 90 v roku 1947. Po roku 1954 tu vyrábali mopedy značky Jawa 50 Pionier. Zástupcov oboch typov nájdeme v poslednej miestnosti expozície. V roku 1971 začala výroba mopedov Jawa 50, typ 228, 207 a 210, ktorým je legendárna Babetta. Vyrábala sa však najmä v pobočnom závode v Kolárove.
V roku 1950 bola založená karosáreň Autorenova Bratislava-Patrónka, kde sa vyrábali celokovové karosérie na autobusy ako pojazdné predajne. Automobilka Tatra mala od roku 1957 závod v Bánovciach nad Bebravou, neskoršie v Čadci. V roku 1971 boli založené Bratislavské automobilové závody. Vyrábali sa tu servisné a mechanizačné zariadenia a príslušenstvo pre iné automobily. Mali sa tu vyrábať osobné automobily Škoda 720, čo sa však nestalo (vyrobili sa len tri funkčné vzorky). V rokoch 1982 až 1987 tu prebiehala výroba automobilov Škoda 743 Garde, čo bol prvý sériovo vyrábaný automobil na Slovensku.
V roku 1991 začali v Kysuckom Novom Meste vyrábať motocykle značky Penta s objemom valca 125 cm kubických (cestné enduro typ Torete – dvojtakt, neskôr štvortakt s názvom Kea). Motory boli dodávané z ČZ Strakonice. V roku 1994 však bola „Čezeta“ predaná talianskej firme Cagiva, dodávky motorov zastavené, a tak zmenili výrobu na motocykel s objemom 50 centrimetrov kubických. Vzhľadom na nové európske pravidlá homologizácie a limitov emisii výroba skončila v roku 1996. Motocykel Penta nájdeme na konci expozície vpravo.
