Už niekoľko rokov sa Považské múzeum uchádza o dotácie z Fondu na podporu umenia. Ešte v roku 2022 bol podaný projekt pod názvom In persona Christi zameraný na reštaurovanie cirkevných textílií. Konkrétne išlo o tri súpravy – bielu, modrú a červenú. V danom roku sme boli úspešní, avšak vzhľadom k výške pridelenej dotácie sme museli projekt rozdeliť na niekoľko etáp. Prvá etapa sa uskutočnila v roku 2022 – 2023 a zahŕňala odborné ošetrenie modrej kazuly z 19. storočia (H 2 392). Druhá etapa sa začala v júli 2023 a skončila v júni tohto roka. V rámci tejto etapy sa nám podarilo odborne ošetriť a reštaurovať celú bielu súpravu (H 2 376 štóla, H 2 389 kazula, H 2 380 vélum, H 2 378 prikrývka na kalich), zostatok modrej súpravy (H 2 374 štóla, H 2 375 štóla, H 2 384 vélum) a sčasti aj červenú súpravu (H 2 371 štóla, H 2 391 kazula, H 2 385 vélum).
Spomenuté zbierkové predmety boli v priebehu minulého leta prevezené do reštaurátorskej dielne doc. Mgr. art. Sylvie Birkušovej v Bratislave. Prvým krokom reštaurovania bolo suché čistenie – celoplošné povysávanie zbierkových predmetov vysávačom s regulovaným sacím výkonom za použitia mäkkého štetinového nástavca. Po odstránení prachového depozitu sa pristúpilo k druhému kroku, ktorý spočíval v mokrom čistení (vlhčenie textílie s priebežným odsávaním vlhkosti, jej vyrovnávanie a tvarovanie). Po zabezpečení a príprave materiálu začalo samotné reštaurovanie (podloženie trhlín a ich fixovanie, doplnenie chýbajúcich častí). Všetky spomenuté práce sa dokumentovali a zaznamenávali v rámci reštaurátorskej dokumentácie. Po ukončení týchto procesov sa modrá a biela súprava vrátili späť do Považského múzea, kde si ich návštevníci môžu prezrieť v kaplnke Budatínskeho hradu.
Kompletné reštaurovanie sa, vzhľadom k výške dotácie, týkalo len modrej a bielej súpravy. Červená súprava si zatiaľ prešla len suchým čistením, preto sme tento rok žiadali dotáciu na III. etapu – na kompletné dokončenie červenej súpravy. FPU podporil poslednú III. etapu projektu, preto červená súprava ostala v rukách reštaurátorky S. Birkušovej, ktorá ju bude kompletne reštaurovať až do polovice roka 2025.
Hlavným cieľom projektu In persona Christi je prostredníctvom reštaurovania priblížiť a prinavrátiť zbierkovým predmetom pôvodný estetický vzhľad do takej miery, aby bolo možné zbierkové predmety plnohodnotne využívať na expozično-výstavné a študijné účely.
Cirkevné odevy a liturgické predmety sú viditeľným znakom neviditeľného, transcendentálneho sveta. Nachádzajú sa v nich odkazy nielen na náboženstvo, ale aj na umenie, remeslo, históriu a spoločnosť. Z umeleckého hľadiska sú sakrálne textílie svojím výtvarným spracovaním dôležitým zdrojom informácií, keďže sú plné symbolov, či už ide o farbu alebo zobrazený motív. Najmä v duchovnom živote človeka mali a aj stále majú znaky a symboly dôležité miesto. Začiatkom 13. storočia bol vypracovaný prvý kánon liturgických farieb, ktorý predpisoval používanie farieb na rozličné obrady. Povolené boli štyri liturgické farby: biela, červená, zelená a čierna. Neskôr k nim pribudla ešte fialová a nakoniec aj ružová. Biela farba symbolizuje nevinnosť, čistotu srdca, Božiu priazeň, nebeskú blaženosť. Červená označuje preliatie krvi, lásku, oheň. Modrá farba sa nepokladá za oficiálnu liturgickú farbu, avšak môže sa používať na sviatky Panny Márie.
Text: Mgr. Dominika Hlobíková, historička Považského múzea
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.