Model lietadla Letov 137. Počiatky letectva

 

Koncom 19. storočia mohlo obyvateľstvo Slovenska vidieť prvé balóny a na začiatku 20. storočia boli atrakciou vzducholode, ktoré už dokázali previesť ľudí na väčšiu vzdialenosť. Napríklad do Košíc prvý balón priletel v júni 1906 a v roku 1912 pristála v Piešťanoch pred hotelom Thermia palace nemecká vzducholoď Magdeburg ako účastník pretekov. Čo sa týka motorových strojov, zo začiatku si konštruktéri vyrábali vlastné a predvádzali nimi svoje ojedinelé letecké pokusy. Napríklad vojenský technik Ján Bahýľ skonštruoval v roku 1897 model vrtuľníka, ktorý sa udržal vo vzduchu 55 sekúnd. Vylepšený vrtuľník Avion predstavil v Bratislave 5. mája 1905. Vyrobil ho v Marschallovej továrni na koče, kde mu majiteľ továrne Anton Marschall podal pomocnú ruku a poskytol finančnú pomoc na vývoj.

Prvým slovenským letcom bol vyučený zámočník Andrej Kvas, pochádzajúci z Békešskej Čaby, kam sa vysťahovali jeho rodičia zo Slovenska. V roku 1909 sa spoznal s maďarským konštruktérom Aladárom Kochom, ktorý sa narodil v obci Čeláre pri Veľkom Krtíši, aby mu postavil lietadlo podľa jeho projektov. Lietadlo „Žéli 1“ vzniklo v roku 1910 v Budapešti. Po neúspešných pokusoch s týmto lietadlom Kvas skonštruoval samostatne ďalšie, úspešnejšie prototypy. Ako pilot na svojich lietadlách vystupoval na viacerých exhibíciách a to najviac na Slovensku. V Košiciach – Krásnej nad Hornádom v roku 1910 sa uskutočnila exhibícia, kde sa popri Kvasovi objavili i ďalšie dve lietadlá. Ďalšie podujatia boli v rokoch 1910 až 1914 v Levoči, Spišskej Novej Vsi, Hlohovci, Ružomberku, Topoľčanoch a inde.

Niektorí Slováci sa vyškolili a uplatnili ako vojenskí letci najmä počas prvej svetovej vojny. Najznámejší z nich bol Milan Rastislav Štefánik. Počas vojny vzniklo aj prvé vojenské letisko, respektíve pristávacia plocha v Bratislave-Vajnoroch, kde 5. mája 1919 plánoval Štefánik pristáť.

Česi mali vybudované základy leteckého priemyslu už pred rokom 1918. Vznikli tu podniky Avia a Aero v Prahe, Letov Kunovice a iné. V roku 1923 na popud vlády vytvorili štátny podnik Československé aerolínie, ktorý spočiatku úzko spolupracoval s vojenským letectvom. Pravidelná doprava ČSA začala 29. 10. 1923 na linke Praha – Bratislava (letisko Kbely – letisko Vajnory). Do civilnej leteckej dopravy tak bolo zapojené aj Slovensko. Prvý let z Prahy do Bratislavy, i ten opačným smerom, mal však len jedného cestujúceho, novinára. Prvé lietadlá boli totiž pôvodne vojenské cvičné a pozorovacie stroje Aero A-14 s jedným miestom pre cestujúceho.

Československý konštruktér Alois Šmolík sa v roku 1920 pokúsil vyrobiť v Letove Kunovice prvé transatlantické lietadlo. Zachovali sa projekty i fotografie z výroby. Lietadlo Letov eŠ 137 malo mať sedem motorov, viac sa však o ňom nevie. Podľa projektov vyrobil v 80. rokoch modelár Juraj Tinka zo Žiliny jeho model riadený diaľkovo rádiom, ktorý je vystavený v našej expozícii.

Cez Atlantik ako prvý preletel Charles Lindbergh až v roku 1927. Transatlantické civilné lety však začali v roku 1939 a išlo o luxusné cesty hydroplánom. Z Československa (Prahy) sa začalo do USA lietať až v roku 1970.