Ku vzácnym zbierkovým predmetom z fondu Považského múzea, ktoré súvisia s históriou remesiel v regióne, patria aj historické cechové zástavy. Keďže fyzický stav týchto výnimočných artefaktov je často už značne nevyhovujúci, snaha múzea venovať pozornosť ich odbornému ošetreniu sa javí nielen ako prirodzená, ale v niektorých prípadoch až nevyhnutná. Od polovice minulého roka tak prebiehal projekt reštaurovania spoločnej cechovej zástavy čižmárskeho a garbiarskeho cechu z Varína datovanej do roku 1861. Odbornými garantmi a realizátorkami projektu, ktorý z verených zdrojov podporil Fond na podporu umenia boli Mgr. art. Anna Blonska – reštaurátorka historických textílií a akad. mal. Ľuba Wehlend so špecializáciou na reštaurovanie závesných obrazov na plátne alebo iných nosičoch.
Typologicky môžeme túto zástavu priradiť k procesiovým cechovým zástavám označovaným ako koruhva s krížovým rahnom, ktoré je v tomto prípade výnimočne zdobené celoplošným plastickým dekórom. Čiernymi strapcami lemovaný zástavový list má obdĺžnikový tvar ukončený tromi cípmi a z nich visiacimi uzlovými strapcami s dreveným jadrom. Do jeho stredu sú všité dve samostatné plátna primkýnajúce sa k sebe zadnými stranami – v hornej a spodnej časti zdobené kovovými strapcami. Temperou maľované výjavy na plátnach znázorňujú na jednej strane patrónov ševcovského, ale aj čižmárskeho remesla sv. Krišpína a sv. Krišpiniana a na druhej strane sv. Petra žehnajúceho kľačiacemu garbiarovi Šimonovi. Spolu s vyobrazenými cechovými znakmi pomáhajú identifikovať príslušnosť zástavy k čižmárskemu a garbiarskemu cechu. K tomu prispievajú aj maľované zlátené nápisy na tkanine: „S. CRISPINE ET CRISPINIANE: ORATE PRO NOBIS. 1861“ a „S. PETER ET SIMEONE. ORATE PRO NOBIS. 1861“ umiestnené na oboch stranách v hornej časti zástavy.
Reštaurátorský prieskum identifikoval viacero nedostatkov na tkanine aj maľovaných plátnach. Tkanina bola celkovo oslabená a krehká, farba na maľovaných pozlátených nápisoch uvoľnená a popraskaná a zástava celoplošne znečistená od depozitu. Na povrchu sa nachádzali menšie žltozelené fľaky prechádzajúce do hĺbky, viditeľné trhliny a staršie sekundárne opravy. Poškodená bola aj lemovka z kovových nití a tiež uzlové strapce, ktorých drevené jadro sa navyše rozpadávalo. Maľované plátna boli taktiež znečistené, celoplošne zvlnené a v spodnej tretine sa nachádzal po celej ich šírke vypuklý záhyb. Okrem dvíhajúcej sa skrakelovanej farebnej vrstvy viaceré miesta vykazovali aj viditeľné úbytky maľby a trhliny na plátenom nosiči.
Základným cieľom reštaurovania cechovej zástavy z Varína bolo obnovenie jej pôvodnej estetickej kvality a vizuálneho charakteru celku i detailov, ako aj stabilizácia materiálov a spomalenie ich degradácie. Výsledky jej nedávno ukončenej reštaurátorskej obnovy si môžu návštevníci Považského múzea pozrieť vo veži Budatínskeho hradu.
Text: Zdeněk Hogh
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.