Plné nádvorie, pestrý program, výborná kuchyňa a hlasné výstrely z dela. Takto nejako by to pravdepodobne vyzeralo na slávnostnom otvorení hradu Strečno. Začínala by ďalšia podujatiami nabitá sezóna a hrad na brale by otvorenou bránou vítal tisíce návštevníkov. Veď na túto príležitosť čakal celú zimu. V dnešnej situácii nič z toho nie je možné. Pracovníci Považského múzea v Žiline napriek tomu upravujú okolie, dopĺňajú expozíciu a chystajú sa na moment, keď bude v hrade aj celom areáli opäť hlasná vrava a detský džavot. „Ľudia nám chýbajú, radi by sme opäť privítali veselé rodinky i nadšených jednotlivcov. Tento čas teda využívame na to, aby sme čo najlepšie upravili okolie hradu. Natierame zábradlie, hradné múry striekame proti burine, upratujeme a čistíme v rámci možností tak, aby návštevníci prišli do pekných priestorov a mali z výletu a prehliadky dobrý pocit,“ približuje správkyňa hradu Strečno Katarína Repáňová.

Novinky čakajú aj stálu expozíciu na hrade. „V minulom roku sme dopĺňali archeologickú expozíciu, kde pribudli hlinené nádoby, amfory, misky z praveku, z obdobia lužickej kultúry. Pribudli tiež kachlice z pôvodných pecí zo 17. – 18. storočia. V sakristii sme s kolegyňou – historičkou Martinou Bernátovou vystavili dva bannery venované hradnej studni a taktiež kamenné fragmenty z náhrobnej platne Žofie Bosniakovej. V tomto roku by sme chceli vystaviť ďalšie fragmenty z pravdepodobne z tej istej platne, ktoré sa našli pri čistiacich prácach na hrade v rokoch 1988 až 1992. Máme v pláne verejnosti ukázať aj nástroje, ktorými sa hĺbila studňa. Konkrétne ide o železnú motyku, sekáč a banícke kladivko. Veríme, že v budúcnosti sa zrealizuje aj projekt interaktívnej expozície, ktorý ešte viac zatraktívni tento krásny stredoveký hrad,“ vysvetľuje archeologička Považského múzea v Žiline Andrea Slaná.

 

 

 

 

 

 

 

Na hrade to minulý rok skutočne žilo, čo sa prejavilo aj rekordnou návštevnosťou. Okrem desiatky obľúbených podujatí, lákal hrad aj zreštaurovanou kaplnkou, kde sa pri príležitosti 375. výročia smrti a 410. výročia narodenia Žofie Bosniakovej konal koncert Od úskalia do krútňavy. V priestoroch hradu mohli návštevníci obdivovať viacero výstav, napríklad Zrod života z ohňa a železa, ktorá zachytávala tvorivú činnosť žiakov a pedagógov zo Strednej odbornej školy strojníckej alebo Obraz mojej duše v podaní výtvarníka Vladimíra Mičienku. Všetci pracovníci veria, že hrad sa čoskoro opäť otvorí a bude obľúbeným miestom výletov a exkurzií.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotografie z minuloročného slávnostného otvorenia hradu Strečno si môžete pozrieť TU

 

V dnešnej digitálnej dobe sú pohľadnice viac-menej vzácnosťou, o to viac sa tešíme, ak ich nájdeme v poštovej schránke. Pozdravy spred 100 rokov majú s tými súčasnými rovnaké posolstvo, napriek tomu však majú akési väčšie čaro. Veď posúďte sami v nasledujúcej multimediálnej prezentácii.

https://www.youtube.com/watch?v=bXycA8O3kes&t=3s

 

Modelové koľajisko je jedným za najväčších lákadiel v Múzeu dopravy v Rajeckých Tepliciach. V mierke H0 (1:87) zachytáva v zjednodušenej podobe žilinský železničný uzol v 20. rokoch 20. storočia. Ste zvedaví, ako vyzerá z pohľadu rušňovodiča? Pozrite si nasledujúce video.

https://www.youtube.com/watch?v=ZTHPgqn7q0U

Ku koreňom problému sa zvyčajne dá dopátrať rozumovou analýzou, korene rastlín nášmu pozorovaniu však zostávajú zväčša skryté. V podzemnom svete, ktorý je tvorený živou spleťou pôdnych agregátov, tlejúcich organických zvyškov, horninového substrátu, triliónov pôdnych organizmov a rozvetvenou sieťou hubových hýf, koreňov a ich vlásočníc a ktorý prepájajú s tým naším nadzemným. Keď pôjdete nabudúce okolo mohutného stromu, skúste si ho predstaviť v jeho skutočnej veľkosti, vrátane koreňovej sústavy, ktorá siaha do šírky a hĺbky približne obdobne ako jeho koruna. Alebo navyše, akoby bol bez kôry a videli ste priamo cievne zväzky a v nich online prúdiaci transport vody a živín od koreňov a organických látok z listov do zásobární pod zemou. Morfológia týchto rastlinných orgánov je bohatá, podľa tvaru rozoznávame napríklad korene niťovité, valcovité, vretenovité, vytvorené môžu byť rôzne zásobné hľuzy alebo buľvy. Cibule a hľuzovité podzemky neradíme ku koreňom, vznikajú premenou stonky. Korene držia rastlinu v substráte, dlhý kolovitý koreň jedle zabezpečí ochranu pred vyvrátením lepšie ako ten srdcovitý smreka s množstvom bočných plytko zapustených výbežkov. Druhotne získavali aj iné funkcie, preto rozlišujeme korene dýchacie pri jelši, priliepavé pri brečtane, rozmnožovacie pri blyskáči, parazitické pri kukučine alebo záraze. Zaujímavé sú korene symbiotické. Sú krásnym príkladom obojstranne prospešného vzťahu medzi vyššími rastlinami a hubami, tento vzťah sa nazýva mykoríza. Korene a hýfy sa prepoja a spoločne sa podieľajú na príjme a rozvádzaní vody a živín. Sú dva spôsoby takéhoto spojenia, hýfy korienky len obaľujú na povrchu alebo prenikajú do vnútorných pletív ako tomu je v prípade stromov. Hubové vlákna tak nielen zväčšujú koreňový systém, ale ich mikroskopické vlákna z okolitej pôdy ľahšie prijímajú vodu a živiny. Skupín húb, ktoré vedia takto spolupracovať s rastlinami je veľa. Každý hubár vie, kde treba hľadať napríklad kozáky brezové. Vysoký je aj počet druhov rastlín, ktoré potrebujú k svojmu zdravému rastu toho správneho partnera. Orchidey nedokážu bez špecifického hubového spojenca ani vyklíčiť. Bôbovité rastliny majú zas na svojich koreňoch špeciálne hľúzky, ktoré doslovne hostia symbiotické baktérie. Vďaka nim pre seba získavajú dusíkaté látky. Nie sú tak limitované na dusík chudobným pôdnym substrátom. Rastliny a huby sú podzemnou sieťou poprepájané, zdieľajú nielen zdroje, vodu a živiny, ale rovnako informácie bez ohľadu na druhovú príslušnosť. Vedia takto spoločne koordinovať obranné reakcie voči patogénom a bylinožravcom alebo lepšie znášať rozličné stresové situácie. Mykorízna sieť posúva les na úroveň superorganizmu, ktorý dokáže komplexne reagovať na rôzne faktory, tvorí tzv. lesný internet Wood Wide Web. Koreň veci býva totiž často utajený.

Kveta Kicková, Považské múzeum v Žiline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žilina, ako ju poznáme, tu nebola vždy. Jej územie v minulosti prešlo rôznymi premenami a my sa pokúsime trochu ich priblížiť na základe archeologických nálezov. Ak sa pozrieme hlbšie do zbierok Považského múzea v Žiline, nájdeme tu predmety, ktoré dokumentujú osídlenie mesta a jeho najbližšieho okolia už v starších štvrtohorách, teda  v paleolite, ktorý nazývame aj staršou dobou kamennou. Počas tohto obdobia dochádzalo na celej zemeguli k zložitým procesom striedania ľadových (glaciálov) a medziľadových dôb (interglaciálov), ktoré bolo spôsobené vychýlením zemskej osi planéty pri obehu okolo Slnka.  Ľudskú aktivitu zaznamenávame v období približne 30 000 – 25 000 rokov pred n. l. Vtedy sa totiž na území neskoršieho mesta pohybovali lovci mamutov a sobov. Potvrdzujú to nálezy štiepanej industrie zo Závodia, kde sa predpokladá akási sezónna stanica lovcov, v ktorej sa komunita združovala. Artefakty, ktoré nám na tomto mieste zanechali, majú podobu kamenných čepieľok, úštepov a jadier z pazúrika. Aj surovina, z ktorej boli tieto predmety vyrábané je pozoruhodná pre svoj cudzí pôvod. Najbližšie zdroje týchto silicitových hornín sa nachádzajú v okolí Opatówa v Poľsku, čo znamená, že naši paleolitickí predkovia tieto zdroje poznali a dokonca boli ochotní za nimi putovať. Nasledujúcich približne 20 000 rokov akoby život na sútoku troch riek ustal. Minimálne z archeologického hľadiska zatiaľ nemáme dôkazy, že by sa v období mezolitu – strednej doby kamennej v tomto priestore pohybovali naši pravekí predkovia, samozrejme, to však neznamená, že tu nik nežil, dá sa predpokladať, že áno, len my sme zatiaľ pozostatky z tejto etapy nenašli.

So sporadickými dokladmi o ľudskej činnosti a prítomnosti sa opäť stretávame až v neolite a eneolite, teda mladšej (5500 – 3200 pred n. l.) a neskorej dobe kamennej (3200 – 1900 pred n. l.). Človek sa postupne z lovca pretvoril na roľníka a začal zakladať prvé stále sídliská. Obrábal pôdu a klčoval lesy, z ktorých drevo používal na stavbu chalúp. Hoci v južnej časti Slovenska sa postupne vyvíja celý rad kultúr, v severnej časti Slovenska z obdobia medzi rokmi 4300 – 2400 pred n. l., nepoznáme takmer žiadne archeologické dôkazy o existencii osídlenia tej-ktorej kultúry. Až v období stredného eneolitu sa na tomto území objavujú kamenné sekerky, napríklad v Brodne a Žilinskej Lehote, ktoré potvrdzujú už spomínanú stavebnú aktivitu eneolitických ľudí. Možno teda konštatovať, že výroba kamenných nástrojov v stále rozvinutejšej a dokonalejšej forme pokračovala. Na konci eneolitu sa objavili i prvé kovové – medené nástroje, ktoré však na území Žiliny zatiaľ nie sú doložené. Najbližšie k mestu bol jeden veľký eneolitický čakan nájdený v polohe Zvonica v Strečne, kde v súčasnosti stojí Pamätník francúzskym partizánom.

Na neskorú dobu kamennú nadviazala doba bronzová (2000 – 700 pred n. l.). Pomenovaná je podľa používania kovu na výrobu nástrojov i šperkov, ktoré bolo vo vývoji ľudstva významným medzníkom. V Žiline a okolí sa však zatiaľ osídlenie v staršej a strednej dobe bronzovej archeologicky nepodarilo potvrdiť. Až v mladšej a neskorej dobe bronzovej máme zaznamenanú prítomnosť ľudí, a to hneď v pomerne rozvinutej forme. Hovoríme o lužickej kultúre, ktorá sa na severnom Slovensku začala vyvíjať už v strednej dobe bronzovej. Táto kultúra patrí do komplexu kultúr popolnicových polí doby bronzovej, ktorých hlavnou charakteristickou črtou je pohrebný rituál, ktorý mal formu žiarového pochovávania. Pozostatky zosnulých sa teda spaľovali na pohrebnej hranici a ich popol bol následne s inými zvyškami (šperky, odevné doplnky, zbrane – tiež často spálené) uložený do hlinenej urny a rituálne pochovaný. Pomerne často boli do hrobu uložené hrobové prídavky vo forme menších misiek, či šálok s potravinami alebo iným obsahom, ktorých hlavnou úlohou bolo zabezpečiť mŕtveho na cestu na druhý svet. Prečo však hovoríme o pochovávaní tak priamo, pričom sme opomenuli život a bývanie? Z jednoduchého dôvodu: v okolí Žiliny s výnimkou jedného sídliska v Závodí nepoznáme lokality, o ktorých by sme s určitosťou vedeli povedať, že ich využíval ľud lužickej kultúry na bývanie. Avšak pohrebísk poznáme v Žiline a jej okolí viacero a sú pomerne dobre preskúmané. Priamo v centre mesta sa podarilo preskúmať jedno pohrebisko na mieste evanjelického kostola na Šefranici. V bližšom okolí mesta sa skúmali pohrebiská lužickej kultúry napríklad v Bytčici, Gbeľanoch či Varíne. Obdobie lužickej kultúry prinieslo aj viacero ojedinelých nálezov, ktoré považujeme za depoty (laicky poklady). Tu treba uviesť predovšetkým trojicu nákrčníkov so špirálami a volútovým prsteňom, ktoré boli objavené v 50. rokoch minulého storočia počas stavebnej činnosti na Hviezdoslavovej ulici. Dodnes je jedným z najkrajších a najcennejších predmetov v archeologickej zbierke Považského múzea.

Ľud lužickej kultúry na našom území prežíval až do staršej doby železnej (halštatskej). Po príchode keltských skupín kmeňa Kotínov z pôvodnej domoviny v Porýní prežívajúce lužické obyvateľstvo s týmto novým etnikom splynulo a postupne sa začala vyvíjať veľmi svojrázna púchovská kultúra (200 pred n. l. až 200 n. l.), ktorej osídlenie je archeologicky doložené sídliskami napríklad v Závodí-pod Skalou, Strážove-Tomanovej, Žiline-Frambore a Šefranici. Bola to pomerne vyspelá kultúra, ktorá používala hrnčiarsky kruh a razila i vlastné mince. Jedna z mincovní sa predpokladá aj v Divinke neďaleko Žiliny, hoci dosiaľ nebola potvrdená jednoznačnými dôkazmi. Predpokladá sa, že sa tu razili mince typu Divinka. Pokiaľ ide o kovovýrobu, viac ako bronz sa začalo spracúvať železo. Obyvatelia púchovskej kultúry na tento účel používali špeciálne železiarske pece, aké sa našli i vo Varíne v polohe s príznačným názvom Železná studňa. Treba podotknúť, že ľud púchovskej kultúry vyrábal veľmi kvalitné železo, čo si všimli aj súdobí antickí autori, napríklad P. C. Tacitus. Zároveň bol tento ľud veľmi zdatný v budovaní opevnení rôzneho charakteru, akých sú v okolí v súčasnosti známe desiatky. Na rozdiel od lužickej kultúry však v púchovskej kultúre nie sú známe žiadne pohrebiská, a preto sa všeobecne predpokladá, že pochovávanie bolo, podobne, ako v predchádzajúcom období žiarové, avšak namiesto hlinených nádob sa na uloženie popola zrejme používali organické obaly napríklad z dreva, kože či plátna, ktoré sa v pôde nezachovali. Či sa osídlenie neskoršieho mesta udržalo aj v pokročilej dobe rímskej nevieme s určitosťou povedať, naznačujú to však rímske mince. Z ranej fázy cisárstva pochádzajú mince nájdené v meste pred rokom 1880. Žiaľ, nepoznáme ich nálezové okolnosti. Vymedzujú časový horizont od roku 98 (cisár Traján) do roku 253. Iné sa našli v roku 1893. Ide o niekoľko mincí datovaných do obdobia neskorého cisárstva, do rokov 251 – 378.

Onedlho na to už na území mesta sídlili prví Slovania. Dokladá to nález sídliskového objektu s keramikou „pražského typu“ z rozhrania 5. a 6. storočia skúmaný v roku 1972 v časti Frambor, ktorý je zároveň jedným z najstarších dokladov prisťahovania Slovanov na severné Slovensko vôbec. Osídlenie v tejto časti neskoršieho mesta preukázateľne jestvovalo aj v 9. storočí, vo veľkomoravskej dobe. Potvrdzujú to zvyšky obydlí nájdené v tej istej časti, ako spomínaný slovanský objekt. Zdá sa, že územie neskoršieho mesta a jeho okolie bolo v dobe veľkomoravskej hustejšie osídlené. Narušené veľkomoravské sídliskové objekty sa totiž podarilo objaviť napríklad v časti Bôrik, či Šefranica. Hoci sa v blízkosti týchto sídlisk nezistili pohrebiská, ktoré by vytvorili lepší obraz o našich včasnostredovekých predkoch, v širšom okolí mesta máme doložené i veľkomoravské pohrebiská. Jedným z nich je napríklad mohylové pohrebisko v Bánovej z 8. – 9. stor., nájdené a skúmané v roku 1962. Pozostávalo až z 33 mohylových hrobov. V nich bolo birituálne – teda kostrovo i žiarovo – pochovaných až 80 mŕtvych.  Medzi nimi boli i hroby sprevádzané milodarmi bojových sekier, nožov, streliek do šípov i kosákov, ktoré naznačujú, že tu boli pochovaní bojovníci. Keramika z pohrebiska je typicky slovanská, hrubozrnná, vyrábaná v ruke a zdobená hustými vlnovkami. Podobne datované mohylové pohrebisko sa skúmalo v roku 1961  aj v obci Bitarová. Neprerušené osídlenie na území Žiliny pokračuje od doby slovanskej až do vrcholného stredoveku, keď sa už začal vytvárať slovenský národ. Z 10. – 13. stor. je doložené osídlenie v Brodne v polohe Sedlište, v Budatíne v polohe Machov, ale i v Žiline na Šefranici.

Napriek tomu, sa však osadu „Žiliňany“ alebo terra de Selinan dodnes nepodarilo s určitosťou lokalizovať. Predpokladalo sa, že táto osada sa nachádzala v 13. storočí v mieste dnešného kostola sv. Štefana. Výskum v roku 2000, ktorý v jeho interiéri i exteriéri vykonalo Považské múzeum v Žiline mal za úlohu túto domnienku potvrdiť alebo vyvrátiť. Ukázalo sa, že vo vzdialenosti 0,8 – 2,3 km od kostola sv. Štefana v časti Dolné Rudiny sa nachádzalo 6 až 7 archeologicky doložených samostatných osád z 10. – 13. stor. Pojem samostatné osady je v tomto prípade potrebné zdôrazniť. Dlhý čas sa totiž predpokladalo, že najstaršia Žilina sa nachádzala v tomto priestore ako jediná osada, prípadne sídlisko. Avšak tieto archeologicky zdokumentované osady boli rozptýlené azda okolo, tiež archeologicky preskúmanej Kaplnky božieho tela, spomínanej v Žilinskej mestskej knihe najskôr v rok 1423. V súčasnosti si nemôžeme byť istí, či vôbec niektorá a ak áno, ktorá, prípadne či náhodou nie všetky osady tvorili stratenú terra de Selinan.

Zuzana Staneková, Považské múzeum v Žiline

V našom Múzeu dopravy v Rajeckých Tepliciach nájdete niekoľko modelov parných rušňov. Aby sme vám vedeli lepšie priblížiť prácu ich súčiastok, ktorá sa v minulosti pretavila do schopnosti potiahnuť až niekoľko tisíc ton záťaže, pripravili sme v rámci projektu „Uveďme to v múzeu dopravy do pohybu“ názornú videoukážku, ktorú majú naši návštevníci možnosť zhliadnuť na nových interaktívnych obrazovkách. Teraz máte túto možnosť i vy prostredníctvom našej webovej stránky a kanála youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=FLdbw4qUuhg

 

Rozprávka o najznámejšej princeznej z Budatínskeho hradu poteší malých i veľkých. Príbeh bol súčasťou zážitkovej prehliadky pre verejnosť i pre deti z materských a základných škôl.  Pozrieť priamo v hrade si ho momentálne nemôžeme, pripomeňme si ho teda na videu z youtube kanála Považského múzea, kde nájdete záznamy z rôznych podujatí a koncertov či iné zážitkové prehliadky.

https://www.youtube.com/watch?v=8qqB8sVTc_o&t=20s

Rastlina, ktorú rozoznáte aj potme s upchatým nosom. Jej odborný názov je pŕhľava dvojdomá, ľudový žihľava. Prečo sa tak urputne a preventívne bráni? Možno preto, že je tak úžasná. V jednej rastline sa totiž stretlo viacero výnimočných vlastností. Vytrvalosť a nezdolná životaschopnosť, obsah liečivých biologicky účinných látok a úžitkovosť v ďalších oblastiach. Táto burina, liečivka, priadna a kŕmna rastlina a jedlá bylinka s výživnými semenami sa vie brániť naozaj účinne. Jedná sa o sofistikovaný chemický útok s prepracovanou stratégiou. Na listoch aj stonke má pŕhlivé chlpy vystužené oxidom kremičitým. Po dotyku s pokožkou sa odlomí tvrdý a krehký koniec chlpu a do kože sa dostane histamín, ktorý ju dráždi, acetylcholín, ktorý vyvoláva nepríjemný pocit pálenia a serotonín zabezpečí účinnosť predchádzajúcich zlúčenín. Dokonalá trojkombinácia na dosiahnutie obmedzenia fyzického kontaktu. V duchovnej oblasti je napriek tomu kontakt ľudskej spoločnosti s touto rastlinou už tisícročný. Ako výrazný nitrofil, teda druh rastliny, ktorý má vysoké nároky na obsah dusíka, fosforu a draslíka, sprevádza okolie obydlí človeka od dávnych čias. Pravdepodobne spojitosť jej pŕhlivosti a výskytu na vlhkých a tienistých miestach priekop, odpadných jám, smetísk a cintorínov dala vzniknúť symbolike žihľavy ako magickej rastliny, ťažko odstrániteľného zhmotnenia zla, ktoré k človeku prerastá z odvrátenej temnej strany. Súčasne sa však táto sila zlej a odolnej podstaty využívala v liečiteľstve pre prinavrátenie zdravia v boji proti chorobe. V ľudovej kultúre sa zachovalo viacero takýchto praktických využití aj slovesných dokladov. Veď žihľavu ani mráz nespáli. V minulosti sa žihľavy používali aj ako priadne rastliny. Lyko stoniek sa mechanicky spracovávalo a slúžilo na výrobu kvalitnej priadze, z ktorej sa tkali látky určené na oblečenie alebo vrecia. Taktiež sa používala na vyšívanie a výrobu čipiek. Samozrejme, kvalita bola rôzna podľa technológie spracovania, určite to ale nebol materiál na dotyk nepríjemný. Nikdy však nebol hojne rozšírený. Všestranne sa žihľava využívala v bežnom živote sušená alebo sparená na kŕmenie dobytka, ošípaných a čerstvo nasekaná sa dávala hydine. Ľudia ju jedli najmä na jar, ako špenát, šalát, pridávala sa do plniek a polievok. Zápar sa používal pri jarnej detoxikácii, odvarom sa umývali vlasy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Návrat do praktickej gastronómie zažíva v súčasnosti a my vám ponúkame aj dva chutné recepty.

Žihľavová nátierka s tvarohom

Suroviny:

250 g hrudkovitého tvarohu (alebo jedno tofu)

2 hrste mladej žihľavy bez stoniek

3 lyžice masla

pór alebo 1 cibuľa

soľ                                         

Postup:

Na oleji zľahka osmažíme pór, pridáme sparenú a pokrájanú žihľavu, orestujeme, podlejeme trochou vody a pár minút spoločne podusíme. (Množstvo použitej žihľavy si upravujte podľa vlastných chuťových preferencií).

Odstavíme a v mixéri rozmixujeme s maslom na hladkú hmotu (Podľa chuti môžeme pridať aj strúčik cesnaku).

Do nátierky vmiešame tvaroh alebo rozmixované tofu, dochutíme soľou.

Môžeme ozdobiť nasekanou čerstvo žeruchou.

 

Zelená bábovka

Suroviny:

1,5 hrnčeka trstinového cukru

1 hrnček žihľavového pyré (predstavuje to približne polovicu tašky žihľavy, dá sa použiť aj mrlík biely alebo mrlík dobrý)

0,5 hrnčeka slnečnicového alebo olivového oleja

1 vanilkový pudingový prášok

6 lyžíc pomletých ľanových semiačok

1 prášok do pečiva

1 čajová lyžička jedlej sódy

kôra z jedného bio citróna

1,5 hrnčeka múky

do kakaovej časti: 1 lyžica kakaa, 1 lyžica vody, štipka prášku do pečiva

Postup:

Žihľavu (bez stoniek) sparíme horúcou vodou a rozmixujeme so 4 lyžicami vody na husté pyré.

Do pyré vmiešame olej, cukor, ľanové semiačka, citrónovú kôru.

Múku zmiešame s pudingovým práškom, sódou, práškom do pečiva a vmiešame do pyré.

Do vymastenej a múkou vysypanej formy vlejeme 2/3 cesta. K zostatku pridáme kakaovú zmes a zmiešame. Kakaové cesto vlejeme do formy.

Pečieme o vyhriatej forme na 180° C približne 40 minút.

 

 Kveta Kicková, Považské múzeum v Žiline

 

Tohtoročná sezóna Považského múzea v Žiline sa ešte ani poriadne nerozbehla a už sme museli naše expozície zatvoriť. Poďme si teda pripomenúť, ako vyzerala tá minuloročná. V mnohých ohľadoch bola totiž pestrá i úspešná. Okrem rôznych výstav, podujatí a iných aktivít, ktoré sú lákadlom pre verejnosť a sú aj najviac viditeľné, múzeum plní veľa odborných úloh. Jeho hlavným poslaním je zhromažďovať, uchovávať a odborne spracovávať predmety kultúrnej hodnoty ako doklady o vývoji spoločnosti a prírody. Ošetruje ich, chráni pre budúce generácie a prostredníctvom rôznych vzdelávacích a prezentačných aktivít sprístupňuje návštevníkom. Jednou z najdôležitejších činností je tzv. akvizičná alebo zbierkotvorná činnosť. „V roku 2019 sme fondy v múzeu obohatili o 1 761 nových kusov zbierkových predmetov. V súčasnosti ich teda máme 154 440,“ približuje dokumentátorka Margita Lehotská. Bezprostredne na to nadväzuje evidencia zbierkových predmetov. Podstatou práce dokumentátorov je, že spracovávajú základnú alebo prvostupňovú evidenciu do knihy prírastkov ručne dokumentačným atramentom. Kurátori spravujú zbierkové fondy a získané artefakty musia odborne určiť a elektronicky zaevidovať. V minulom roku takýmto spôsobom spracovali 993 kusov zbierkových predmetov, čo spolu predstavuje 153 158 skatalogizovaných exponátov,“ pokračuje Lehotská. Všetky nadobudnuté zbierkové predmety sú uložené v depozitároch – v špecifických priestoroch, ktoré musia spĺňať osobitné podmienky. Spravujú ich kurátori alebo kustódi v spolupráci s odbornými pracovníkmi z oddelenia starostlivosti o zbierky. Konzervátori a preparátor posudzujú stav jednotlivých predmetov a starajú sa o ich údržbu. Čistením, konzervovaním, preparovaním a reštaurovaním sa tak v roku 2019 ošetrilo 675 kusov exponátov. K dôležitým odborným činnostiam patrí aj fotodokumentácia. V minulosti sa snímky realizovali na klasické filmy alebo diapozitívy. Dnes ide len o digitálne záznamy, ktorých za minulý rok pribudlo 9 560. V prvom rade sú to fotografie zbierkových predmetov, ale taktiež fotografie kultúrnych podujatí, osobností zo zbernej oblasti múzea či premeny samotného regiónu v čase.“ doplnila Lehotská.

Odborní vedeckí pracovníci sa v rámci svojej špecializácie intenzívne venujú aj vedecko-výskumnej činnosti. Dokazuje to aj fakt, že za posledný rok riešili 44 úloh. Výsledky výskumov zverejňujú v článkoch, štúdiách, publikáciách a monografiách, ktorých bolo v minulom roku 54. Spomeňme napríklad Monografiu Budatínsky hrad – druhé vydanie, publikáciu Čarovné Čičmany či ďalšie číslo Vlastivedného zborníka Považia. Okrem veľkých publikácií v spolupráci s oddelením práce s verejnosťou pravidelne realizujú aj menšie tlačoviny ako pozvánky, plagáty, skladačky k výstavám, expozíciám i samotným objektom v správe múzea. V minulom roku ich bolo 101,“ pripomína dokumentátorka. Najprístupnejšou formou, ktorou odborní pracovníci približujú nové poznatky širokej verejnosti sú expozície a krátke tematické výstavy. Považské múzeum v Žiline má vo svojej správe 6 expozícií (Budatínsky hrad, hrad Strečno, Sobášny palác v Bytči, Objekty ľudovej architektúry v Čičmanoch, Expozíciu Jánošík a Terchová a Múzeum dopravy v Rajeckých Tepliciach). V roku 2019 bola na Budatínskom hrade vďaka cezhraničnej spolupráci s Českou republikou otvorená  nová archeologická expozícia s názvom „Pred hradbami, za hradbami.“ V priestoroch múzea i iných kultúrnych inštitúcií na Slovensku aj v zahraničí sa realizovalo 33 autorských alebo spoluautorských výstav. Okrem toho odborní pracovníci s podporou oddelenia práce s verejnosťou múzea popularizujú získané poznatky o prírode a dejinách regiónu aj formou kultúrno-vzdelávacej činnosti. Tu môžeme zahrnúť prednášky, besedy, tvorivé dielne a workshopy  najrôznejšieho charakteru. V minulom roku sa v múzeu uskutočnilo 247 takýchto akcií s účasťou 28 803 návštevníkov. Úspešní sme boli aj v projektoch. Schválených a realizovaných bolo spolu 14 žiadostí na rôzne činnosti spojené s hlavným poslaním múzea.“ vysvetlila M. Lehotská. Do knižnice pribudlo 78 nových titulov a celkovo navštívilo expozície Považského múzea v Žiline 316 935 ľudí.  Dnešná situácia nám síce nedovoľuje pokračovať v práci obvyklým spôsobom a sprístupniť výsledky nášho úsilia formou návštevy expozícií, ale v pohodlí svojho domova môžete sledovať našu webovú stránku, kde nájdete veľa zaujímavých článkov zo všetkých odborov. Tešíme sa na Vašu návštevu!